Polish English French German Spanish Ukrainian

                     

Biuletyn Informacji Publicznej

Niezapomniana „Polsko-Grecka mobilność uczniów” Trójki

27.06.2024
Edukacja

W dniach 7-22 kwietnia 2024 roku odbyła się kolejna realizowana przez Szkolę Podstawową Nr 3 w Hrubieszowie zagraniczna mobilność. 30 uczniów z klas VII- VIII oraz cztery nauczycielki: Dorota Witkowska, Ewelina Frąc, Małgorzata Koniec, s. Elżbieta Bigaj wyjechało do Grecji realizować wspólnie ze szkołą partnerską Mpakogianni w Larisie projekt „Polsko-Grecka mobilność uczniów”w ramach środków z programu FERS na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna.

Celem projektu było promowanie zdrowego stylu życia i profilaktyki chorób cywilizacyjnych; zachęcenie do aktywności fizycznych poprzez wykorzystanie możliwości otaczającej przyrody i krajobrazów; promowanie wartości europejskich- rozwijanie postaw szacunku, otwartości dla innych kultur oraz wzrost znajomości języka angielskiego wśród uczestników projektu.

W dniach od 8 do11 marca 2024 r. odbyła się wizyta nauczycieli w Grecji, w celu przygotowania do realizacji projektu przez młodzież i nauczycieli. Podróż miała na celu omówienie najważniejszych kwestii dotyczących organizacjipobytu uczniów, programu kulturalnego oraz poznanie warunków pobytu. Szkołę reprezentowała p. dyrektor Marzanna Bednarczuk i p. Tomasz Szlonzak. 

Do mobilności uczniowie przygotowywali się przez cały marzec uczestnicząc w zajęciach doskonalących umiejętność posługiwania się językiem angielskim, w kulturowych zajęciach z podstawami języka greckiego oraz w warsztatach psychologiczno-pedagogicznych. Każde z powyższych opiewało o tematykę podróży za granicę, problemów związanych z mieszkaniem w hotelu, robieniem zakupów oraz swobodne rozmowy z rówieśnikami. Podczas zajęć powtórzono zagadnienia gramatyczne oraz słownictwo potrzebne we wzajemnych kontaktach w języku angielskim i greckim oraz wzmacniano poczucie samooceny uczniów, co procentuje w odwadze w wypowiadaniu się w języku obcym.

Chociaż droga przez Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię Północną była długa, po dotarciu na miejsce nie marnowano czasu.  Po zakwaterowaniu w hotelu i spacerze po najbliższej okolicy, koordynatorzy zapoznali wszystkich z zasadami pobytu, planowanymi zajęciami, wycieczkami i wyjazdami. Podczas kolejnych dni w szkole na młodzież czekały różne niespodzianki i zajęcia, które pozwalały na kompleksowy rozwój i pogłębianie relacji z rówieśnikami z Grecji. Wkrótce okazało się, że młodzież polubiła się na tyle, że organizowano dla nich warsztaty także w przestrzeni hotelowej. Popołudniami razem uczestniczyli w wędrówkach i wycieczkach, zabawach i rozgrywkach sportowych, na plaży, które były integrujące, ciekawe, pouczające i bardzo atrakcyjne.

Na program dnia w szkole składały się różnorodne zadania, mające na celu rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, kreatywności, zarządzania czasem, umiejętności pracy w grupie, wykształcania nawyków prozdrowotnych i wielu innych.  Grupa brała udział w zajęciach językowych w szkole partnerskiej, uczyła się tradycyjnych tańców greckich oraz brała udział w zabawach i grach integracyjnych oraz lekcjach prowadzonych przez greckich nauczycieli.Były to ciekawe zajęcia mobilizujące do aktywności. Po przeprowadzonej lekcji dotyczącej zdrowego stylu życia, uczniowie uczestniczyli w forum dyskusyjnym na temat Polski i Grecji-o wartościach, kulturze, przyrodzie, różnicach  i podobieństwach, zdrowym balansie w życiu człowieka.  Przygotowywali prezentacje oraz ankiety dotyczące zdrowego odżywiania, upodobań i zwyczajów. Dopełnieniem tych zajęć był quiz wiedzy o zdrowiu orazgramiejska dotycząca stylu życia Greków. Uczniowie wraz  z młodzieżą ze szkoły partnerskiej analizowali wyniki przeprowadzonej ankiety, tworząc plakaty przedstawiające podobieństwa i różnice polskiego i greckiego stylu życia.  Rezultatem udziału w lekcjach wiedzy o społeczeństwie i geografii był konkurs wiedzy o krajach Unii Europejskiej. Wspólnie z greckimi rówieśnikami tworzyli i analizowali prezentacje multimedialne o krajach europejskich. Pracując w grupach dyskutowali w języku angielskim na temat ekologii. Przedstawiali kolegom greckim również hrubieszowski region pod względem uwarunkowań geograficznych i kulturowych. Ciekawe były zajęcia o historii  i języku greckim. Wiedzę tę uczniowie pogłębiali pracując w grupach podczas lekcji języka angielskiego, połączonej z elementami języka greckiego.  Nauczyciel z greckiej szkoły przeprowadzał również ciekawe lekcje z podstaw grafiki komputerowej. Podczas zajęć kulinarnych uczniowie dowiedzieli się, że sałatka grecka wcale nie zawiera sałaty, lecz pomidory, ogórki, ser feta, cebulę, oregano, oliwki i oliwę z oliwek. Testowanie smaku sałatki wykonanej przez uczniów było apetycznym doświadczeniem. Pobyt w szkole zachęcał też do aktywności sportowej na boisku, na plaży, w wodzie, podczas spacerów po okolicy.

 Podczas mobilności uczniowie kształcili też pewną samodzielność i kompetencje społeczne, biorąc udział w różnego rodzaju zajęciach terenowych - a metody wykorzystywane w programie były trochę inne od codzienności w szkolnych ławkach- angażowały bowiem twórcze działanie. Uczniowie musieli wykazywać się inicjatywą i współpracą w grupie. W tym celu brali udział w zadaniach, podczas których musieli wykazać się niezwykłą samodzielnością i kreatywnością. Poszukiwanie greckiej flagi, napisanie wiersza, napisanie nazwy swojej miejscowości bez użycia długopisu, znalezienie różowego roweru, policzenie psów i kotów w okolicy, zapytanie miejscową ludność o ich ulubione danie, odnalezienie Don Kichota- to tylko niektóre z zadań, którym uczniowie doskonale sprostali. Trzeba przyznać, że nie należały one do szczególnie łatwych.

Uczniowie odwiedzili centrum miasteczka Platamonas, gdzie rozwiązywali zadania  w ramach takiej gry miejskiej. Ta forma, wzorowana na metodzie Design Thinking, zmotywowała uczniów do bacznego poznawania okolicy, a także kontaktów z Grekami, od których pozyskiwano niezbędne informacje. Podnosili oni kompetencje językowe, rozwiązując zadania związane z wizytą na poczcie, na targu miejskim, gdzie uczniowie, aby dokonać zakupów musieli posługiwać się językiem greckim bądź angielskim, w ten sposób ćwiczyli umiejętności językowe oraz gospodarowania pieniędzmi. Platamonas to nie tylko urokliwa nadmorska miejscowość. Na wzgórzu tuż przed miasteczkiem mieszczą się ruiny starożytnego zamku krzyżackiego wybudowanego w 1204 roku. Widok z murów jest niesamowity, jednak emocje u uczniów wzbudziło poszukiwanie mieszkańców zamku- pięciu żółwi. Po zwiedzaniu uczniowie udali się na spacer starymi torami kolejowymi ciągnącymi się tuż pod zamkiem. Porastająca je roślinność, w tym drzewa figowe, szum morza i przejście przez stary tunel kolejowy zostaną na zawsze w pamięci.

Jednym z punktów programu edukacyjnego była wizyta w Muzeum Archeologicznym. To miejsce było prawdziwą skarbnicą artefaktów i eksponatów związanych z historią regionu.

W ramach realizacji programu kulturowego uczestniczyli w wycieczkach po regionie  i zobaczyli najbardziej niesamowite miejsca Riwiery Olimpijskiej. Spacery, wycieczki po Leptokarii, Larisie, Katerinii, Platamonas wyzwalały chęć poznawania nowych miejsc i kultury regionu. 

Fascynującym etapem podróży była wycieczka na wyspę Skiathos. Na samej wyspie zjedli tradycyjny posiłek w greckiej tawernie, odwiedzili najwyżej położoną cerkiew pod wezwaniem Świętego Mikołaja oraz mieli możliwość pospacerować urokliwymi zakątkami miasteczka Skiathos, gdzie budynki zachowują swoją tradycyjną grecką kolorystykę: kolory biały i niebieski. Pogoda umożliwiła też aktywne spędzanie czasu wolnego na plaży Koukounaries, zwanej „plażą szyszek piniowych”, gdzie pod stopami mienił się „złoty piasek”, w którym znajduje się duża ilość sosnowych igieł.  

Druga niesamowita całodniowa przygoda to wycieczka krajoznawczo-historyczna na Meteory. Przystankiem podczas podróży było zwiedzenie Muzeum Ikon i zapoznanie z technikami ich pisania. Ten niezwykły masyw górski złożony z piaskowców, gdzie znajdują się majestatyczne monastyry, wpisany jest na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i jest to zdecydowanie jedno z najbardziej fascynujących miejsc na świecie. Uczniowie mieli możliwość odwiedzenia najstarszego i najwyżej położonego klasztoru Przemienienia Pańskiego zwanego Wielkim Meteorem.

Kolejnym celem edukacyjnej wyprawy był wyjazd do Litochoro, górskiej miejscowości u podnóża Olimpu. Pierwszym punktem wycieczki było Centrum Informacji Turystycznej Masywu Olimpu, gdzie uczniowie otrzymali zadania do wykonania i poszukiwali informacji o Parku Narodowym samodzielnie. Następnym punktem programu był spacer ku szczytowi Mitikas-najwyższemu spośród trzech w Parku Narodowym. Ścieżka wzdłuż wąwozu rzeki Enipeas doprowadziła wszystkich do wodospadu Zeusa, zwanego “łaźnią Afrodyty”. Była to wspaniała lekcja mitologii greckiej w plenerze.

W  Starym Panteleimonie – miasteczku położonym  ponad 500 m n.p.m. podziwiano doskonale zachowaną architekturę grecką i niezapomniane widoki na Olimp i zatokę Morza Egejskiego. Wspaniałe zdjęcia będą dla wszystkich niezwykłą pamiątką  i materiałem na konkurs fotograficzny.

Spacer po Salonikach to żywa historia i architektura. Uczniowie podziwiali  m.in.:  Łuk Triumfalny cesarza Galeriusza,   Białą Wieżę, fontanny i Parasole Zongolopoulosa , pomnik Aleksandra Wielkiego. Ciekawą wycieczką i lekcją zarazem była także wizyta w malutkim skansenie- muzeum folkloru w Gonnoi. Poznali metody dawne  tłoczenia oliwy z oliwek, i zasady  uprawiania drzew oliwnych oraz wzięli udział w pieczeniu chleba w ogromnym, tradycyjnym piecu na zewnątrz budynku.

Wyjątkowym doświadczeniem był dla młodzieży polskiej i greckiej wieczór grecki, dyskoteki, i wiele wspólnych rozmów. Młodzież w czasie wolnym korzystała z pięknej pogody kąpiąc się w hotelowym basenie i pobliskim Morzu Egejskim. Byli też tacy, co wczesnym rankiem udawali się z nauczycielami by podziwiać niesamowity wschód słońca. Widok, szum morza i pływające w oddali delfiny przypominały sceny jak z najlepszych filmów Hollywood.

W ostatnim dniu pobytu młodzieży odbyło się uroczyste zakończenie projektu oraz wręczenie certyfikatów uczestnictwa. Był to też czas na pożegnanie się z tym pięknym krajem i wysłanie pozdrowień do kolegów ze szkoły. W tym celu uczniowie udali się na pocztę, by wysłać kartki pocztowe z własnoręcznie napisanymi wierszykami.

Wszystkie miejsca w Grecji były nie tylko piękne pod względem przyrodniczym, ale także pełne historii, kultury i tradycji greckiej. Uczestnicy projektu mieli okazję poznać różnorodność kraju i cieszyć się niezapomnianymi wrażeniami oraz utrwalić piękno krajobrazu, codzienne życie Greków w obiektywie, co było też jednym z zadań projektowych. Grecja to nie tylko piękne krajobrazy czy bogata historia, to także smaki i zapachy. Pięknie pachnące drzewa pomarańczowe, jaśmin, oregano, oliwki- charakterystyczne i obowiązkowe dla każdego turysty, małego i dużego, punkty w programie zwiedzania Grecji. Poznać je można na lokalnym targu oraz niemal w każdym przydomowym ogródku. Warto także wspomnieć o kuchni greckiej, którą to uczniowie mogli kosztować codziennie w hotelowej restauracji ipodczas wycieczek grupowych.

Udział w projekcie „Polsko-Grecka mobilność uczniów” był idealną lekcją i okazją, aby uczestnicy wzbogacili swoją wiedzę, przełamywali barierę językową, nawiązywali nowe znajomości, zwiedzili inny kraj, wykształcali nawyki prozdrowotne, nabrali pewności siebie.  Była to też nauka, jak poprzez pracę w zespołach międzynarodowych rozwijać postawę szacunku i tolerancji wobec innych kultur, wiary, światopoglądu.Te dwa tygodnie sprawiły, że nasza młodzież stała się znacznie bardziej dojrzała i otwarta na świat – a wspomnienia, które pozostaną po mobilności są z pewnością bezcenne dla każdego uczestnika.

Swoją  grecką przygodę  w Grecji uczniowie  codziennie relacjonowali  na facebooku projektowym i szkolnym.  Po powrocie z mobilności do szkoły,   swoje wrażenia  prezentowali kolegom podczas zajęć lekcyjnych.  Przyszedł też czas na  ukazanie efektów pracy uczniów a także upowszechnienie rezultatów ich pracy osiągniętych dzięki udziałowi w przedsięwzięciu.

Podsumowanie w dniu 6 czerwca 2024r. mające formę prezentacji multimedialnej przybliżyło cele projektu jak ich kolejne etapy realizacji. W spotkaniu wzięli udział uczestnicy projektu wraz z opiekunami i delegacje uczniów którzy w przyszłości mają szansę starać się o udział w podobnych przedsięwzięciach.  Zaproszenie przyjęła również Burmistrz Miasta Hrubieszowa Pani Marta Majewska i Pani  Joanna Smerdel, koordynator projektów zagranicznych w Zespole Szkół nr 1. Podczas spotkania wszyscy zebrani obejrzeli prezentację uczestników projektu z pobytu w Grecji, wysłuchali relacji prowadzących: Mileny Dumy i Mai Wrzołek  a także opinii pozostałych uczestników projektu. Uczniowie zaprezentowali również efekty swojej pracy, m. in. zdjęć wykonanych w trakcie mobilności. Podczas spotkania nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego na najlepsze zdjęcie wykonane podczas mobilności, w którym nagrodzono   Gabrielę Czerw i Adama Krawczyka.

Gość z Zespołu Szkół Nr 1 Pani Joanna Smerdel–koordynator projektów  przybliżyła   naszym uczniom jak wygląda mobilność zagraniczna w ramach Erasmusa w szkole ponadpodstawowej. Opowiedziała o praktykach zawodowych i stażach, które  młodzież szkoły branżowej i technikum odbywa w ramach mobilności, również w Grecji. Pani     Burmistrz podkreśliła wartość edukacyjną  takich wyjazdów. Zachęciła  do poszerzania horyzontów  w ramach możliwości, które dają takie projekty.

Pani Dyrektor Marzanna Bednarczuk podziękowała za powodzenie projektu nauczycielom zaangażowanym w jego realizację, a także zachęciła młodzież do starania się o uczestnictwo w podobnych programach edukacyjnych w przyszłości.

Na zakończenie wszyscy mogli obejrzeć przygotowaną wystawę z  przywiezionymi pamiątkami oraz skosztować słodkich smakołyków greckich, które  zostały przygotowane przez nauczycielki według przepisów przywiezionych z Grecji.

Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę z dokumentacją fotograficzną i innymi rezultatami projektu.

Swoją  grecką przygodę  w Grecji uczniowie  codziennie relacjonowali  na facebooku projektowym i szkolnym. Dokumentują ja również piękne  zdjęcia  i poetyckie wersety.

 

Poniżej  wiersz autorstwa jednej z uczestniczek Natalii Maksymiuk:

Męcząca podróż i długa droga…

Czy warta będzie tego przygoda?

Teraz już wiemy, że fajnie było,

kosmicznie, nieziemsko, ciekawie i miło.

Na plaży kolorowe muszelki zbieraliśmy,

i piękne wschody słońca oglądaliśmy.

Codziennie do szkoły chodziliśmy,

i zabawę na dworze mieliśmy.

Na wyspę Skiathos rano się wybieraliśmy,

przepięknym statkiem po morzu pływaliśmy.

Pierwsza w historii flaga tam uszyta,

Na wysokiej górze wieża zegarowa ukryta.

Na Meteorach zwiedziliśmy klasztory,

i szkołę pisania starej ikony.

Pokonaliśmy trzysta schodów,

na własnych nogach bez samochodów.

Morze, zakupy, plaża i lody,

codziennie inne, nowe przygody.

Wyjazd ten pamiątką jest na całe życie,

Jeśli spróbujecie to mi uwierzycie.

 

Tekst i zdjęcia SP3