W roku szkolnym 2023/2024 Szkoła Podstawowa Nr 3 rozpoczęła mobilność w ramach przyznanej na lata 2023 - 2027. Realizacja projektu dofinansowanego z Unii Europejskiej programu Erasmus +, to dla uczniów okazja do rozwijania różnych kompetencji, poszerzania wiedzy i zdobywania doświadczeń. Jest to również czas nawiązywania nowych relacji, nowych przyjaźni, poznawania własnych możliwości i odkrywania umiejętności radzenia sobie poza domem i nauka samodzielności.
W dniach od 8 do 11 marca 2024 r. odbyła się wizyta nauczycieli w Grecji, w celu przygotowania do realizacji projektu przez młodzież i nauczycieli. Wizyta miała na celu omówienie najważniejszych kwestii dotyczących organizacji pobytu uczniów, programu kulturalnego oraz poznanie warunków pobytu. Szkołę reprezentowały panie: Bożena Szlonzak i Aneta Franke.
Do wyjazdu uczniowie przygotowywali się przez cały marzec uczestnicząc w zajęciach języka angielskiego, kulturowych zajęciach z podstawami języka greckiego, warsztatach psychologiczno-pedagogicznych
Pierwsza mobilność uczniów w ramach akredytacji odbyła się w terminie 7 – 22 kwietnia 2024 r. W podróż do malowniczej Grecji udało się 35 uczniów: 30 pod opieką p. Irminy Spisackiej, Joanny Różańskiej i Kamila Wojciechowskiego, aby realizować mobilność grupową oraz pięcioro, by przy wsparciu p. Bożeny Szlonzak uczestniczyć w mobilności indywidualnej. Organizacje, które przyjęły naszą młodzież to PLATON M.E.P.E. – Ganochora, KATERINI GRECJA - mobilność grupowa uczniów i PRIMARY SCHOOL OF SVORONOS, Pieria - mobilność indywidualna uczniów. Celem projektu było: podniesienie kompetencji językowych uczniów oraz pracowników szkoły; zwiększenie poziomu wykorzystywania ICT w zajęciach szkolnych; kreowanie postaw otwartości na świat, chęci samorozwoju, szerzenie perspektyw na przyszłość.
Każdy dzień pobytu na Riwierze Olimpijskiej wypełniony był wieloma aktywnościami. W szkole czekali na uczestników projektu ich greccy rówieśnicy i nauczyciele, którzy towarzyszyli im również po zajęciach szkolnych, podczas różnych wycieczek, a nawet w czasie wolnym pokazując uroki regionu. Młodzież zobaczyła, jak funkcjonuje szkoła, jak wygląda, w jakich warunkach uczą się greccy uczniowie.
Uczniowie realizujący mobilność grupową w Platonie uczestniczyli w szkolnych zajęciach przybliżających grecką kulturę i sztukę, zajęciach o Unii Europejskiej, zajęciach informatycznych, zajęciach z historii, geografii, geologii. Poznawali podstawy języka greckiego, tradycje greckie, zgłębiali tajniki kuchni greckiej. Dużo radości sprawiły wszystkim wspólne tańce, szczególnie nauka Sirtáki popularnego greckiego tańcapseudoludowego, stworzonego w 1964 na potrzeby filmu „Grek Zorba”. Nie zabrakło integracji sportowej na boisku szkolnym i gry w piłkę nożną i koszykówkę. Aktywność fizyczną sprawdzili również w morzu i na plaży. Nauczyciele greccy zorganizowali uczestnikom projektu zajęcia pokazowe i proces pieczenia chleba w muzeum folkloru-odrestaurowanym domu z 1855 roku w Gannon. Odbyły się warsztaty w Olympus Geological History Museum z wystawą skał i minerałów oraz skamieniałościami z Olimpu i okolic. Ciekawą formą aktywności były zajęcia terenowe, które miały na celu podnoszenie poziomu samodzielności uczniów, a zarazem formą zintegrowania z rówieśnikami greckimi i atrakcyjną formą poznawania okolic.
W tym samym czasie pięcioro uczniów w towarzystwie greckich rówieśników realizowało mobilność indywidualną. W Svoronos realizowali program edukacyjny wzbogacając się o wiedzę i umiejętności z obszaru nauk przyrodniczych, biologii i ekologii (trzech uczniów) logicznego myślenia i matematyki ( jedna uczennica) systemu edukacyjnego w krajach Unii Europejskiej ( jeden uczeń). Wszystkie działania były realizowane według wcześniej opracowanego planu programowego, który obejmował podniesienie kompetencji i aktywowanie wśród uczniów różnych umiejętności: przedmiotowych, cyfrowych, językowych, a także społecznych i kulturowych. Mobilność każdego z uczniów była okazją do współpracy podczas warsztatów laboratoryjnych, terenowych, praktycznych. Przyczyniła się równocześnie do wzmocnienia kompetencji językowych, społecznych i osobistych uczniów i towarzyszących im nauczycieli: opiekuna polskiego i nauczycieli greckich. W greckiej szkole zdobywali i pogłębiali wiedzę związaną z kulturą starożytnej Grecji, przyrody, w tym zmianami klimatycznymi, dyskutowali o globalnych wyzwaniach. Przez okres pobytu w Grecji, każdy z uczniów poprzez obserwacje, rozmowy, warsztaty, ćwiczenia zdobywał też materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej w języku angielskim na temat związany z realizowaną tematyką podczas mobilności. W efekcie zajęć projektowych dwoje uczniów zaprojektowało i przygotowało prezentację na temat „Erasmus + możliwości rozwoju osobistego, edukacyjnego, poznania kulturowego. Kolejni „ Polska- Grecja, podobieństwa, różnice w przyrodzie, ekosystemach ekologii i ochronie środowiska”, „Innowacje ekologiczne w Unii Europejskiej”,” Wyzwania eko w Unii Europejskiej- rozwiązania problemów”. Rezultaty swojej pracy zaprezentowali kolegom i koleżankom w szkole, po powrocie z Grecji.
Pobyt w Grecji wszystkim uczestnikom realizującym zarówno mobilność grupową, jak i indywidualną, urozmaicały wycieczki do urokliwych miejsc regionu. Rejs statkiem na wyspę Skiatos był wyjątkowy. Załoga statku przygotowała wiele ciekawych atrakcji. Wspólne śpiewy i greckie tańce to niesamowita radość. W Litochoro wszyscy podziwiali miasteczko i jego największą atrakcję, czyli wąwóz rzeki Enipeas, znajdujący się w masywie Olimpu. W samym miasteczku był czas na zakupy lokalnych produktów i pamiątek. Wrażenie zrobił Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon, niewielka wioska górska położona na wysokości 500 m n.p.m. na wschodnim zboczu masywu Olimp. Panteleimon na stałe zamieszkuje jedynie 9 rodzin. Jest to miejsce szczególne ze względu na urzekający widok na Morze Egejskie u podnóży Olimpu. Uczniowie zwiedzili urokliwą miejscowość wypoczynkową i ruiny Zamku Platamonas wzniesionego w XI w. przez krzyżowców, który obecnie jest miejscem wydarzeń kulturalnych, m.in. odbywającego się w sierpniu Festiwalu Olimpu. Pobyt w Meteorach w regionie Tesalii, w środkowej Grecji, w pobliżu miast Kalambaka i Kastraki zostanie na długo w pamięci. Klasztory wzniesione na skałach, niezwykle cuda i piękno natury wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić klasztor — Wielkiego Meteora (Megalo Meteoro). Legenda głosi, że św. Atanazy, założyciel tego najstarszego monastyru wzniósł się na szczyt na skrzydłach orła i to on w roku 1336 założył tu pierwszy prawosławny klasztor. U stóp meteorów w miasteczku w pracowni ikonograficznej, zaprezentowano proces pisania ikon. Była to dla naszych uczniów niejako pogłębiona lekcja plastyki z klasy piątej oraz przybliżenie religii i kultury prawosławnej. Zorganizowano zwiedzanie drugiego co do wielkości miasta w Grecji – Salonik.
Na zakończenie pobytu, po rozdaniu certyfikatów i wykonaniu pamiątkowych zdjęć uczniowie pożegnali się ze swoimi nowymi kolegami oraz nauczycielami greckich szkół.
Przez dwa tygodnie pobytu w Grecji towarzyszyła wszystkim tradycyjna grecka gościnność, otwartość i spontaniczność. Młodzież Trójki wróciła do Hrubieszowa bogatsza w wiedzę, nowe doświadczenia i umiejętności. Poprzez bezpośredni kontakt z językiem (wskazał to również test z języka angielskiego po powrocie) uczniowie podnieśli kompetencje językowe. Wyjazd był też dobrym przygotowaniem do dalszej edukacji w szkołach ponadpodstawowych i poszerzaniem horyzontów. Wielu wróciło bardziej samodzielnymi, potrafiącymi pokonywać swoje lęki i ograniczenia.
Wrażeniami z kolegami z młodszych klas, z nauczycielami, gośćmi: Panią Burmistrz Miasta Martą Majewską i delegacją uczniów Zespołu Szkól Nr 1 wraz z nauczycielką p. Joanną Smerdel podzielili się na konferencji podsumowującej w dniu 6 czerwca 2024 r. Prezentacje prowadziły Ewa i Hanna Chwedczuk. Podczas spotkania otrzymali potwierdzenie odbycia mobilności w postaci Certyfikatu uczestnictwa i Europasów wskazujących, jakie umiejętności nabyli jako uczestnicy projektu i jakim doświadczeniem mogą się wykazać. Rozdano także dyplomy dla uczniów, którzy wzięli udział w konkursie fotograficznym Maria Kopczyńska i Karolina Solarska.
Uczniowie Zespołu Szkól Nr 1 przedstawili naszym uczniom jak wygląda mobilność zagraniczna w ramach Erasmusa w szkole ponadpodstawowej. Opowiedzieli o praktykach zawodowych i stażach, które odbywali.
Pani Burmistrz podkreśliła wartość edukacyjną takich wyjazdów. Zachęciła do poszerzania horyzontów w ramach możliwości, które dają takie projekty. Pani Dyrektor Marzanna Bednarczuk podziękowała za powodzenie projektu nauczycielom zaangażowanym w jego realizację, a także zachęciła młodzież do starania się o uczestnictwo w podobnych programach edukacyjnych w przyszłości.
Na zakończenie wszyscy mogli obejrzeć przygotowaną wystawę z przywiezionymi pamiątkami oraz skosztować słodkich smakołyków greckich, które zostały przygotowane przez nauczycielki według przepisów przywiezionych z Grecji.
Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę z dokumentacją fotograficzną i innymi rezultatami projektu.
Tekst i zdjęcia SP 3