Tytuł projektu „Rewitalizacja Centrum Hrubieszowa poprzez porządkowanie przestrzeni publicznej Śródmieścia oraz renowacja zdegradowanej substancji mieszkaniowej z otoczeniem”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej III Atrakcyjność obszarów miejskich i tereny inwestycyjne; Działanie 3.2 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013
Całkowita wartość projektu – 10 714 431,42 PLN
Dofinansowanie – 7 418 210,21 PLN
Wkład własny – 3 296 221,21 PLN
Zakres projektu obejmował:
1.Rewitalizację Bazaru Miejskiego (ul. Ludna)
2. Przebudowę ul. Rynek na Deptak Miejski
3. Rewitalizację Miejskiego Parku Solidarności (ul. Hubala)
4. Zagospodarowanie placu przy Hrubieszowskim Dom Kultury
5. Parkingi i drogi gminne (budowa parkingów przy ul Targowej i Ludnej oraz remont nawierzchni w ul. Plac Wolności i Partyzantów)
6. Remont budynku mieszkalnego przy ul. Staszica 9 (zabytek). Ze względu na bardzo zły stan techniczny obiekt wymagał gruntownego remontu.
7. Remont budynku (bloku) poprzez termomodernizację (ocieplenie) budynku wielorodzinnego ul. Plac Staszica 1
8. Remont budynku (bloku) poprzez termomodernizację (ocieplenie) budynku wielorodzinnego ul. Plac Staszica 4,
9. Renowacja zabytkowej Cerkwi Prawosławnej pod wezwaniem Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny w Hrubieszowie
Projekt realizowany był w partnerstwie z Wspólnotą Mieszkaniową Plac Staszica 1, Wspólnotą Mieszkaniową Plac Staszica 4, Parafia Prawosławną p.w. Zaśnięcia N.M.P. w Hrubieszowie.
Strategia Rozwoju Miasta Hrubieszów na lata 2015-2020.
Strategia Rozwoju Miasta Hrubieszów jest wynikiem procesu aktualizacji wcześniej obowiązującego dokumentu i dostosowania go do zmieniających się uwarunkowań. Horyzont czasowy niniejszej strategii to lata 2015-2020 i jest on zgodny z obecnym okresem programowania Unii Europejskiej.
Podczas aktualizacji strategii wykorzystano model ekspercko-partycypacyjny, pozwalający na szeroki udział władz i społeczności lokalnej w pracach nad strategią przy jednoczesnym zaangażowaniu ekspertów zewnętrznych.
Strategia Rozwoju Miasta Hrubieszów składa się z trzech zasadniczych części: diagnostycznej (Rozdział 2. Wewnętrzny i zewnętrzny potencjał rozwoju Hrubieszowa), strategicznej (Rozdział 5. Wizja, misja i cele rozwoju Miasta) i wdrożeniowej (Rozdział 6. System wdrażania i finansowania strategii).
W części diagnostycznej scharakteryzowane zostały najważniejsze zalety i mocne strony obszaru miasta, a także problemy, na które należało zwrócić uwagę podczas formułowania kierunków rozwoju. Analiza skupiła się na sześciu następujących aspektach:
uwarunkowania wynikające z administracyjnego i fizycznogeograficznego położenia miasta,
środowisko przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe oraz zagospodarowanie przestrzenne miasta,
potencjał społeczny (obecne trendy demograficzne oraz dostępność infrastruktury społecznej),
uwarunkowania gospodarcze, w tym przedsiębiorczość i potencjał do rozwoju turystyki,
infrastruktura komunikacyjna i techniczna (wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, internetowa),
jakość rządzenia w mieście.
Diagnoza potencjału Miasta Hrubieszów i jego sytuacji społeczno-gospodarczej opracowana została w oparciu o dostępne dane Głównego Urzędu Statystycznego, dane z Urzędu Miasta oraz informacje dostępne na stronie internetowej Hrubieszowa. Pozyskano również szereg informacji z opracowań Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie oraz innych publikacji branżowych, a także dzięki ankietyzacji mieszkańców miasta. Analizę przedstawiono zarówno w ujęciu statycznym, polegającym na zestawieniu wartości wskaźników w roku 2013, jak i dynamicznym polegającym na ukazaniu zmiany danego wskaźnika w stosunku do roku bazowego (2008).
Część diagnostyczna została podsumowana w formie analizy SWOT, czyli zestawieniu mocnych i słabych stron obszaru miasta oraz szans i zagrożeń dla jego rozwoju. Dodatkowo, w celu wskazania obecnej pozycji Miasta Hrubieszów na tle miast i gmin miejsko-wiejskich w województwie lubelskim, przeprowadzona została analiza sytuacji społeczno-gospodarczej tych jednostek. Dzięki takiemu zestawieniu wyraźne stało się w jakich aspektach Miasto Hrubieszów pozytywnie się wyróżnia, a w jakich powinno dążyć do poprawy swojej sytuacji.
Kolejnym etapem budowania niniejszej strategii było wyznaczenie wizji i misji rozwoju Miasta Hrubieszów do roku 2020 oraz celów strategicznych i operacyjnych, poprzez realizację których wyznaczona wizja miasta w 2020 roku zostanie urzeczywistniona. W tej części znalazł się Plan działań operacyjnych, zawierający kierunki działań planowane do realizacji w horyzoncie czasowym obowiązywania strategii.
Niezwykle ważną kwestią było również opracowanie systemu wdrażania strategii oraz jej monitoringu i ewaluacji. Wyznaczone zostały jednostki odpowiedzialne za proces wdrożenia dokumentu do realizacji. W ostatnim rozdziale opisano proces partycypacji społecznej, czyli udziału społeczności lokalnej w pracach nad strategią. Zostały tu przedstawione wnioski ze spotkań konsultacyjnych oraz z przeprowadzonej ankietyzacji mieszkańców.
„Modelowa Rewitalizacja Miast”
23 kwietnia 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIiR) ogłosiło konkurs dotacji skierowany do jednostek samorządu terytorialnego pod hasłem „Modelowa rewitalizacja miast". Gmina Miejska Hrubieszów otrzymała w ramach konkursu 2 671 515 PLN.
Celem konkursu jest wsparcie jednostek samorządu terytorialnego (gmin posiadających status miasta) w procesie opracowywania programów rewitalizacji i modelowych działań w zakresie rewitalizacji na obszarach miejskich. Opracowane lub zaktualizowane w ramach konkursu programy rewitalizacji będą traktować rewitalizację jako proces kompleksowy, uwzględniający elementy zarówno infrastrukturalne i gospodarcze, jak również społeczne. Efekty dofinansowanych projektów będą mogły stanowić wzór, dla innych miast, realizujących własne projekty rewitalizacyjne.
Budowa obiektów sportowo-rekreacyjnych przy Zespole Szkół Miejskich Nr 2 oraz Hrubieszowskim Ośrodku Sportu i Rekreacji
Projekt dofinansowany z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, zarządzanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Zakres projektu obejmował wykonanie niżej wymienionych obiektów:
Przy Zespole Szkół Miejskich nr 2 przy ul. Żeromskiego 29
1) budowa boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni z poliuretanu nieprzepuszczalnego
2) budowa boiska do piłki nożnej z trawy naturalnej
3) budowa bieżni okólnej o długości 200m o nawierzchni z poliuretanu nieprzepuszczalnego
4) ogrodzenie boiska wielofunkcyjnego
5) ustawienie piłkochwytu na boisku piłkarskim
6) budowa ogrodzenia od strony drogi gminnej
Przy Hrubieszowskim Ośrodku Sportu i Rekreacji przy ul. Ciesielczuka 2
1) budowa skateparku z wyposażeniem w:
2) rozbiórka częściowo ogrodzenia istniejącego
3) budowa ogrodzenia od strony zachodniej skateparku
4) budowa ścianki wspinaczkowej o powierzchni użytkowej ok. 60m2
Całkowita wartość projektu – 2 330 00,00 PLN
Dofinansowanie – 500 000,00 PLN