Polish English French German Spanish Ukrainian

                     

Biuletyn Informacji Publicznej

Stanowisko Radnych Rady Miejskiej w Hrubieszowie i Burmistrza Miasta Hrubieszowa

25.04.2025
Pozostałe

Stanowisko
Radnych Rady Miejskiej w Hrubieszowie
i Burmistrza Miasta Hrubieszowa

z dnia 24 kwietnia 2025 r.

w sprawie „Informacji o zamiarze przeprowadzenia referendum gminnego, którego przedmiotem jest odwołanie Burmistrza Hrubieszowa i Rady Miejskiej w Hrubieszowie przed upływem kadencji”

            W związku z działaniami grupy inicjatywnej mieszkańców Miasta Hrubieszowa, której pełnomocnikiem jest Pani Angelika Kuczeruk, zam. Hrubieszów, dotyczącymi zawiadomienia
i informacji o zamiarze przeprowadzenia referendum, którego przedmiotem jest odwołanie Burmistrza Miasta Hrubieszowa i Rady Miejskiej w Hrubieszowie przedstawiamy wspólne stanowisko w tej sprawie.

Wszystkie podane przez Inicjatorów argumenty są bezpodstawne.

Zgodnie z naszym obowiązkiem wobec mieszkańców, prezentujemy odniesienie się do każdej
z poruszonych kwestii:

1.  „Nie do zaakceptowania przez mieszkańców Miasta Hrubieszowa jest zmiana rozliczania opłat za śmieci na podstawie zużytej wody za 2024 r. bez konsultacji społecznych”

Odnosząc się do powyższego zarzutu należy zauważyć, że trudno dziś znaleźć w Polsce samorząd, który nie zmaga się z kosztami zagospodarowania odpadów. Zgodnie z ustawą
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach samorządy są zobowiązane do prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi w systemie samobilansującym się, co oznacza że pobrana opłata powinna pokryć całkowite koszty odbioru odpadów, które w 2024 r. wyniosły 6 milionów zł. Wpływy od mieszkańców wyniosły ok. 3,2 miliona zł, a więc pozostałą część kosztów w kwocie ok. 2,8 miliona zł. wydatkowano ze środków budżetu miasta, które są środkami wszystkich mieszkańców.  Na wzrastające koszty odbioru i zagospodarowania odpadów ma wpływ wiele czynników m.in. wzrost kosztów energii elektrycznej, wzrost cen paliw przedkładających się na wzrost kosztów transportu odpadów oraz rosnąca płaca minimalna. Od 2019 r. opłata za odpady nie była zmieniana, a był to czas nieprzewidzianych zdarzeń kryzysowych: pandemia, kryzys gospodarczy, wysoka inflacja. Ta decyzja, czyli dopłata do systemu, kosztowała budżet miasta 8 milionów zł. Wybór metody naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie zużycia wody jest zgodny z prawem i został podyktowany koniecznością zapewnienia sprawiedliwego i efektywnego systemu opłat. Dotychczasowa metoda, oparta na zadeklarowanej liczbie osób zamieszkujących daną nieruchomość, nie daje możliwości skutecznej weryfikacji tych danych, szczególnie w budynkach wielorodzinnych, co prowadzi do istotnych ubytków w systemie opłat. Zmiana ta jest zgodna z praktykami innych samorządów w Polsce i pozwoli znacząco poprawić szczelność systemu – przykładem z terenu województwa lubelskiego są m.in. Zamość i Świdnik. System oparty na zużyciu wody stanowi najbardziej obiektywny wskaźnik, ponieważ bezpośrednio odzwierciedla liczbą użytkowników gospodarstwa domowego.

2. „Nie możemy dalej tolerować zatrudniania członków rodziny i znajomych Burmistrza Miasta (Fatalna polityka kadrowa)

Rekrutacja do Urzędu Miasta oraz jednostek organizacyjnych prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Każde zatrudnienie jest poprzedzone analizą potrzeb kadrowych oraz uwzględnia wymagane kwalifikacje kandydatów.

3. „Niczym nie uzasadniona tak drastyczna podwyżka opłat za wodę i ścieki”

Taryfy oraz stawki w niej zawarte za wodę i ścieki NIE ustala burmistrz i NIE ustala Rada Miejska. Rada Miejska oraz Burmistrz nie mają wpływu i nie decydują o wysokości stawek. To w aktualnym stanie prawnym wyłączna kompetencja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zatwierdzającego taryfy. Niezależnie od tego, taryfy zatwierdzane przez Wody Polskie muszą być zgodne z rzeczywistymi kosztami funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo wodociągowe nie może realizować zadania zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków poniżej ponoszonych kosztów, bo tak stanowi prawo.Na koszty te składają się m.in. ceny energii elektrycznej, które wzrosły w ostatnich latach o ponad 60%, a koszty usług związanych z odbiorem osadów ściekowych wzrosły o ponad 80%. Znacząco wzrosło także w ostatnich latach najniższe wynagrodzenie oraz cena paliw.  Do stycznia 2025 r. obowiązywała taryfa zatwierdzona jeszcze w 2021 r. Przedsiębiorstwo kładzie duży nacisk na działania związane z pozyskiwaniem dotacji zewnętrznych na realizowane inwestycje, w tym ograniczające koszty stałe – np. budowa farm fotowoltaicznych, modernizacja sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

4. „Kolejna z rzędu podwyżka podatków od nieruchomości dla mieszkańców o ok. 10%”

Wzrost podatku od nieruchomości wynika z potrzeby utrzymania i modernizacji infrastruktury miejskiej, która jest intensywnie eksploatowana. Szkoły, przedszkola, drogi, oświetlenie uliczne, parki i place zabaw generują coraz wyższe koszty utrzymania w związku z inflacją i wzrostem cen materiałów oraz usług. Inwestycje w infrastrukturę lokalną, które są odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców wymagają zapewnienia środków finansowych, których źródłem jest m.in. podatek od nieruchomości.  Ponadto, podatek lokalny jest podstawowym źródłem środków własnych gminy, niezbędnych do zabezpieczenia wkładu własnego przy aplikowaniu o środki
z funduszy unijnych, czy programów krajowych. Dzięki temu od 2019 r. miasto Hrubieszów pozyskało ponad 100 milionów zł na zrealizowane i trwające inwestycje. Wzrost podatku w stosunku do roku 2024 r. to realna podwyżka dla mieszkańca o 8 groszy za m2 powierzchni budynku mieszkalnego.

5. „Niczym nie uzasadnione podwyżki diet radnych i podwyżka pensji Burmistrza Miasta, przy tak katastrofalnym zadłużeniu miasta.”  

W obecnej kadencji nie miała miejsca żadna podwyżka wynagrodzenia Burmistrza Miasta oraz diet Radnych. Wynagrodzenia Burmistrza Miasta Hrubieszowa oraz diety Radnych Rady Miejskiej zostały ustalane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na początku bieżącej kadencji tj. w maju/czerwcu 2024 r. W obu wypadkach wysokości, dostosowane są do możliwości budżetowych miasta i specyfiki jego funkcjonowania. Nie odbiegają od wysokości poziomu wynagrodzeń i diet w sąsiednich miastach województwa lubelskiego. Wynagrodzenie burmistrza miasta Hrubieszowa jest na poziomie wynagrodzeń wójtów gmin wielskich z terenu powiatu hrubieszowskiego. Jest wyższe o ok. 500 zł brutto od wynagrodzeń np. wójta gminy Mircze i Dołhobyczowa. 

6. „Nie wyrażamy zgody na obniżenie dodatku motywacyjnego nauczycielom, co automatycznie skutkuje obniżeniem zarobków nauczycieli.”

Uchwała Rady Miejskiej określająca regulamin i warunki przyznawania m.in. dodatku motywacyjnego obowiązuje od 2019 roku. W 2023 r. regulamin został znowelizowany i minimalna stawka dodatku została zwiększona o 100%.  Niezależnie od powyższego decyzje o przyznaniu dodatku motywacyjnego podejmują wyłącznie dyrektorzy szkół posiadający wyłączną kompetencję w w/w zakresie.

7. „Zadłużenie miasta przekroczyło czerwoną linię, dalsze rządy tej ekipy doprowadzą do nieuchronnego bankructwa Miasta Hrubieszowa.”

Twierdzenia o rzekomym zagrożeniu „bankructwem miasta” z powodu poziomu zadłużenia są całkowicie nieuzasadnione i niepoparte żadnymi wiarygodnymi danymi. Gospodarka finansowa Miasta Hrubieszowa prowadzona jest zgodnie z ustawą o finansach publicznych, a wszystkie działania w zakresie planowania i realizacji budżetu podlegają bieżącej  i obowiązkowej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej. Instytucja ta, jako niezależny organ nadzoru, corocznie pozytywnie opiniuje zarówno projekt budżetu, jak i sprawozdania z jego wykonania, potwierdzając tym samym prawidłowość i stabilność finansową samorządu Hrubieszowa. Wszystkie opinie RIO są jawne i zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Środki własne, pozyskiwane m.in. poprzez kredyty, pożyczki lub emisję obligacji, stanowią niezbędny wkład własny w realizację inwestycji, bez którego miasto nie mogłoby ubiegać się np. o dotacje zewnętrzne ze środków Unii Europejskiej lub funduszy krajowych co pozwala nam na rozwój i zmiany. Inwestycje realizowane dzięki tym środkom mają charakter długofalowy i wpływają na podniesienie jakości życia mieszkańców, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Hrubieszowa oraz obniżenie kosztów funkcjonowania samorządu.

8. „Brak sprzeciwu Rady Miejskiej wobec wielu wątpliwych decyzji Burmistrza Marty Majewskiej.”

Radni Rady Miejskiej w Hrubieszowie pełnią swój mandat reprezentując zarówno interesy mieszkańców swoich okręgów, jak i podejmując działania na rzecz dobra wspólnego całej wspólnoty samorządowej. Każda decyzja podejmowana przez Radę Miejską poprzedzana jest analizą merytoryczną oraz wymianą opinii i informacji z organem wykonawczym – Burmistrzem Miasta Hrubieszowa. Fundamentem trwającej kadencji jest przejrzystość, planowość i gotowość do podejmowania trudnych, lecz koniecznych decyzji, służących rozwojowi miasta i poprawie jakości życia mieszkańców. Radni są świadomi odpowiedzialności spoczywającej na nich nie tylko tu i teraz, ale także w kontekście przyszłych pokoleń oraz długoterminowego kształtu polityki rozwoju lokalnego.

9. „Brak kompleksowego wsparcia młodzieży zachęcającego do pozostania w mieście.”

Gmina Miejska Hrubieszów prowadzi konsekwentną i wieloaspektową politykę wsparcia młodego pokolenia, traktując rozwój młodzieży jako strategiczny cel lokalnej wspólnoty. Władze samorządowe podejmują liczne inicjatywy, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby dzieci i młodzieży – zarówno w zakresie oferty edukacyjno-kulturalnej, jak i modernizacji infrastruktury sportowej przy szkołach podstawowych i HOSiR, co znacząco podniosło standard i dostępność zajęć wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych. Ponadto uruchomienie nowoczesnej pracowni robotyki daje naszej młodzieży możliwość nabycia unikalnych kompetencji, które mogą wykorzystać w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej. Mamy jednocześnie świadomość, że należy stale wsłuchiwać się w głos młodzieży, co czynimy współpracując m.in. z Młodzieżową Radą Miejską i innymi młodzieżowymi grupami nieformalnymi.

10. „Brak kompleksowego wsparcia dla osób starszych, samotnych, schorowanych i niepełnosprawnych.”

Samorząd Miasta Hrubieszowa od wielu lat prowadzi konsekwentną i kompleksową politykę społeczną ukierunkowaną na wspieranie osób starszych – jednej z kluczowych grup społecznych w strukturze demograficznej miasta. Działania podejmowane przez władze lokalne mają na celu nie tylko zapewnienie seniorom niezbędnych usług opiekuńczych i socjalnych, ale również aktywizację społeczną, edukacyjną i kulturalną. Władze miasta stale współpracuję z Hrubieszowską Radą Seniorów. W ramach realizowanej strategii senioralnej funkcjonują m.in. instytucje takie jak Kluby Seniora, Dzienny Dom Pobytu dla Seniorów, Środowiskowy Dom Samopomocy, Hrubieszowskie Centrum Dziedzictwa oraz realizowane są programy krajowe i lokalne, m.in.: Usługi opiekuńcze, „Opieka wytchnieniowa”, „Korpus Wsparcia Seniorów”, „Polityka senioralna EFS+”, „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”. Podkreślić należy, że działania miasta w tym zakresie nie mają charakteru incydentalnego, lecz są częścią trwałej strategii rozwoju społecznego Hrubieszowa, uwzględniającej zmieniające się wyzwania demograficzne i konieczność odpowiedzialnego reagowania na nie w duchu solidarności międzypokoleniowej.

11. „Konflikty i procesy sądowe (wysokie koszty procesów sądowych).”

To zarzut nie mający odzwierciedlenia w rzeczywistości. Miasto Hrubieszów nie poniosło dotychczas żadnych kosztów procesów sądowych zarówno z wykonawcą krytej pływalni, jak i pierwszym wykonawcą budowy monitoringu. To aktualnie spory sądowe oddane do rozstrzygnięcia sądowi, których stroną jest Gmina Miejska Hrubieszów. Obowiązkiem jednostki samorządu terytorialnego jest dochodzenie swoich roszczeń – zarówno w zakresie odszkodowania, jak i egzekwowania należytego wykonania zadań wynikających z zawartych umów. Każde postępowanie sądowe poprzedzane jest analizą zasadności roszczenia, opiniami prawnymi oraz próbami polubownego załatwienia sprawy. W sytuacji, gdy wykonawca odmawia wykonania obowiązków, miasto ma nie tylko prawo, ale i obowiązek wystąpić na drogę sądową w celu zabezpieczenia interesów samorządu. Należy podkreślić, że rezygnacja z egzekwowania należności lub bezczynność w przypadku szkód finansowych wyrządzonych przez podmioty zewnętrzne mogłaby zostać potraktowana jako działanie na szkodę gminy i naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

12. „Wykorzystywanie zajmowanego stanowiska do rozgrywek osobistych.”

Zarzut, jakoby Burmistrz Miasta bądź przedstawiciele Rady Miejskiej mieli wykorzystywać swoje stanowiska do prowadzenia tzw. „rozgrywek osobistych” jest całkowicie bezpodstawny i nie znajduje potwierdzenia w żadnych faktach. Tego rodzaju zarzuty – niepoparte dowodami – traktujemy jako element dezinformacji lub próbę dyskredytacji osób publicznych. Władze Miasta Hrubieszowa są otwarte na dialog społeczny, merytoryczną dyskusję i ocenę działalności samorządu, jednak sprzeciwiają się wykorzystywaniu nieprawdziwych oskarżeń jako narzędzia presji politycznej. Funkcje publiczne w samorządzie są służbą na rzecz wspólnoty lokalnej. To właśnie z tą odpowiedzialnością radni i burmistrz pełnią swoje obowiązki.

Apelujemy do mieszkańców – o współpracę, dialog i nieuleganie dezinformacji!

Zapraszamy do rzeczowego dialogu. Jesteśmy otwarci na rozmowy, konsultacje społeczne i współpracę z każdą grupą, której leży na sercu dobro Hrubieszowa. Nie uciekamy od uzasadnionej krytyki, ale jednocześnie zamiast podziałów oczekujemy zrozumienia i współpracy do wspólnego działania. Jesteśmy jednym miastem. Jedną wspólnotą. I tylko razem mamy szansę uczynić Hrubieszów miejscem dobrym do życia.

 

(-) Burmistrz Miasta Hrubieszowa Marta Majewska

Radni Rady Miejskiej w Hrubieszowie:

(-) Wiesław Bańka

(-) Józef Bojarczuk

(-) Marian Cisło

(-) Mateusz Drejs

(-) Emilia Feliksiak

(-) Jerzy Flisiuk

(-) Andrzej Guz

(-) Leszek Kryszczuk

(-) Marta Mielniczek

(-) Agnieszka Mięczak

(-) Alicja Najczuk    

(-) Czesława Nowak

(-) Zdzisław Szczęk

(-) Leszek Tarnawski

(-) Barbara Wierzchowska