Polish English French German Spanish Ukrainian

                     

Biuletyn Informacji Publicznej

„Startujemy po nowe kompetencje w Europie” - Grecja

19.06.2023
Edukacja

Szkoła Podstawowa Nr 3 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Hrubieszowie  uczestniczyła w  przedsięwzięciu  „Startujemy po nowe kompetencje w Europie” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, realizowanym w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,  współfinansowanym  z Europejskiego Funduszu Społecznego NUMER 2021-1-PMU-4235 udział  wzięło 24 uczniów z klasy VII i VIII oraz  cztery nauczycielki:  Małgorzata Raczyńska, Patrycja Lipska, Dorota Witkowska, Karolina Łukiewicz. Partnerem zagranicznym w Grecji była  szkoła High School-Hmerhsio Gymnasio, Kontariotissas Pierias

Głównym celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych wśród uczniów z mniejszymi szansami, zwiększenie motywacji nauczycieli do przyszłych działań na rzecz szkoły i rozwoju osobistego oraz wzmocnienie  i rozwój kompetencji kluczowych u uczestników projektu w zakresie:

  • kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  • kompetencji  w zakresie wielojęzyczności,
  • kompetencji cyfrowych,
  • kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się,
  • kompetencji w zakresie  przedsiębiorczości
  • oraz pobudzenie postawy uczenia się przez całe życie.

Realizacja warsztatów i zajęć przygotowawczych przed mobilnością dla zakwalifikowanych uczniów i rezerwy prowadzono w szkole od 23 marca do 21  kwietnia 2023 r. Zakres zajęć przygotowawczych obejmował: 20 godzin lekcyjnych języka angielskiego, 5 godzin zajęć kulturowych, 5 godzin warsztatów psychologiczno – pedagogicznych. 24 marca 2023 r. odbyło się  spotkanie organizacyjno – informacyjne dla uczniów, ich rodziców, opiekunów mobilności w celu przygotowania przed wyjazdem, zapoznania się harmonogramem i programem mobilności. Poprzez dziennik elektroniczny librus rodzice byli na bieżąco informowani o wyjeździe i obowiązujących zasadach.

W ramach przygotowań do wyjazdu do Grecji uczniowie utrwalili słownictwo dotyczące zwrotów codziennego użytku, żywności, zakupów i usług, urządzeń cyfrowych. Mieli okazję przeprowadzić dialogi dotyczące kupna produktów i sytuacji, które mogłyby wydarzyć się w trakcie wyjazdu. Trzeba było zamówić jedzenie i powiedzieć o niedziałającym urządzeniu, oczywiście w języku angielskim. Ćwiczyli  poprawną wymowę podczas przedstawiania prezentacji multimedialnych o szkole i kraju. Uczestniczyli w warsztatach, których głównym celem było przygotowanie rezultatów projektu: jak  film poklatkowy, fanpage. Poznawali zwroty w języku greckim oraz zapoznali się z historią Grecji ze szczególnym uwzględnieniem okresu starożytności, dokonaniami Greków  w zakresie nauki i kultury. Zdobyli  informacje kulturowe o realiach życia w Grecji ( turystyka, muzea archeologiczne, komunikacja, język grecki, powiedzenia, posiłki, zwyczaje i obyczaje).  Prowadzący zajęcia  zapoznali uczniów  z aktualnymi cenami podstawowych produktów.

Przed wyjazdem uczniów  w dniach 31 marca do 3 kwietnia   br. odbyła się wizyta przygotowawcza, w której wzięły udział: dyrektor SP3  Marzanna Bednarczuk i  nauczycielka  języka angielskiego Bożena Szlonzak. Celem wizyty było spotkanie z nauczycielami szkół greckich  w celu ostatecznego zatwierdzenia programu mobilności, zwizytowania szkoły pod względem oferty zajęć podczas mobilności uczniów, poznanie kadry i placówki oraz  poznanie warunków miejsca zakwaterowania i wyżywienia uczniów i opiekunów, spotkanie z managerem hotelu.

Mobilność grupy uczniów wraz z opiekunami odbyła się w terminie 30 kwietnia do  13 maja 2023 r. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach szkolnych, warsztatach prowadzonych przez nauczycieli greckich, wspólnie z greckimi uczniami. Podnosili  kompetencje językowe i cyfrowe. Pokonywali bariery w zakresie różnic kulturowych, wyznaniowych, społecznych, budowali postawy otwartości, ciekawości świata. Zwiększyli świadomość z zakresu zdrowego stylu życia i dobrostanu psychicznego. Zajęcia były ciekawe. Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swoich znajomości języka angielskiego w sytuacjach codziennych oraz w czasie zajęć i odwiedzin w szkole greckiej. Pracowali nad  tworzeniem w sposób ciekawy i atrakcyjny prezentacji multimedialnej. Mogli zobaczyć, jak wygląda grecki system edukacji i porównać go z polskim. Pod okiem instruktora, stawili pierwsze kroki w tradycyjnym tańcu Zorba, który  pozwolił bardziej wczuć się w grecką atmosferę. Zajęcia odbywały się w dni robocze, po 6-7 godzin dziennie. W weekendy i czasie wolnym realizowany był program kulturowy, zwiedzanie pobliskich atrakcji i czas wolny na integrację dla młodzieży.

Uczniowie mieli okazję wejść w codzienną atmosferę życia w Grecji i doświadczyć  lokalnej kultury i tradycji. Odwiedzili lokalny targ, gdzie mogli kupić świeże owoce, warzywa, przyprawy i inne lokalne produkty.Mieli okazję  rozmawiać po angielsku w  hotelu i zdobywali pierwsze sukcesy porozumiewając się w języku greckim.

Odbyły się  wycieczki:

  • do Litochoro, malowniczej wioski położonej u podnóża góry Olimp. Tam podziwiali piękno natury i   miejscowy wodospad, który zachwycił piękną scenerią. Był toteż moment na przypomnienie sobie mitologii greckiej.
  • do Starego Panteleimonu, malowniczej miejscowości w pobliżu Leptokarii. Spacerując po jej wąskich uliczkach, uczniowie  podziwiali tradycyjne greckie domy i poczuli niepowtarzalną atmosferę tego miejsca.
  • na wyspę Skiathos, gdzie podziwiano wspaniałe plaże, turkusowe morze z krystaliczną czystą wodą. Urokliwe uliczki miasta Skiathos porównywali do architektury polskiej. Dostrzegali różnice wynikające z klimatu, usytuowania terenu  i zasad budownictwa.
  • Monastyry na Meteorach były czasem przybliżenia uczniom historii i geografii. Uczniowie podziwiając  prawosławne klasztory, wznoszące się na skalistych wzgórzach, zachwycali się  cudem architektury i duchowości.
  • zwiedzając Saloniki  uczniowie odkryli, jak można  wiązać historię z teraźniejszością.odkrywali historię miasta spacerowali po urokliwej promenadzie, podziwiali historyczne ruiny oraz Białą Wieżą -symbol miasta.

W czasie mobilności w Grecji, uczniowie „Trójki” aktywnie  łączyli wypoczynek z pracą. Podzieleni na grupy mieszane  mieli za zadanie  podczas projektu na bieżąco   na Facebooku relacjonować przebieg projektu. Zamieszczali rezultaty działań, zdjęcia i filmy zajęć  oraz wycieczek wykorzystując  film poklatkowy,  tworzyli foldery na temat Grecji, plakaty.

Po powrocie z  mobilności wykonane prezentacje multimedialne na temat kultury greckiej, przedstawili na spotkaniach w klasach  swoim kolegom, prezentowali książkę kucharską z przygotowanymi przepisami potraw greckich w języku polskim, greckim i  angielskim, zaprezentowali piękny folder o Grecji. Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność  szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę  z dokumentacją fotograficzną i  innymi  rezultatami projektu.

Wrażeniami z kolegami z młodszych klas, z nauczycielami, gośćmi  oraz z Panią Burmistrz Miasta Martą Majewską podzielili się na  konferencji podsumowującej w dniu 13 czerwca 2023r.  Podczas spotkania  otrzymali potwierdzenie odbycia  mobilności w postaci Certyfikatu uczestnictwa.

W przedsięwzięciu  wzięli udział uczniowie z klas  VII i VIII, o różnych temperamentach, zainteresowaniach i charakterach. Wspólny pobyt i realizowanie zadań  wpłynął na zdobycie umiejętności i doświadczenia w zakresie współpracy w grupie, zachowania, zauważania siebie, budowania zespołu, rozwiązywania  konfliktów. Uczniowie uczyli się  organizacji, komunikacji i rozwiązywania problemów w zespole, podczas różnych aktywności jak.: np. praca w klasie, taniec, gry zespołowe, zwiedzanie. Współpraca  była kluczowa dla osiągnięcia celów i czerpania w pełni z możliwości bycia razem podczas mobilności. Zdobyte  doświadczenie, kompetencje oraz umiejętności, wszyscy uczniowie na pewno efektywnie  wykorzystają  w życiu codziennym i w kolejnych latach szkolnych, już    w szkole średniej.

Tekst: SP3

Zdjęcia: SP3, Dariusz Duda